Renault se přizpůsobuje potřebám každého období a reaguje na nová očekávání svých zákazníků. U příležitosti autosalonu Rétromobile 2018 vystavuje Renault 20 historických a dříve vyráběných vozů, které ilustrují a současně oslavují 120 let inovací při současném zachování jednoduchosti.

Renault Type A – 1898

Vše začalo v roce 1898 s prvním modelem Renaultu - Voiturette Typ A. Ve svém vozítku se podařilo Louisi Renaultovi zdolal stoupání v ulici Lepic na vrcholku pařížského Montmartru. Se svou inovativní rychlostní skříní s přímým převodem a motorem umístěným vepředu představuje Voiturette Typ A profil moderního automobilu. Očití svědkové na ulici Lepic byli okouzleni jednoduchostí řízení a lehkostí vozidla a začali zadávat objednávky. Díky odvaze a inovacím Louise Renaulta zahájila společnost Renault Frères modelem Voiturette Typ A svou činnost. 

Renault Type B – 1899

Ve snaze myslet na komfort zákazníků vytvořil Louis Renault Typ B, který je považován za jeden z prvních automobilů se střechou. Typ B využil vlastností předchozího modelu Typ A (převodovka s přímým převodem, kloubová hřídel), ale přidal na výkonu. Díky kryté karoserii vozu již cestující nebyli přímo vystaveni rozmarům počasí a obešli se bez dříve nezbytných kožichů, které je chránily před větrem, deštěm či sněhem. 

Renault Type BD Fourgon Postal – 1909

Model Typ BD byl původně zamýšlen jako moderní náhrada zastaralých dostavníků s koňským potahem a stal se prvním třítunovým vozidlem značky. Kardanová hřídel a nový podvozek typu BD dělají z tohoto modelu první spolehlivé a odolné nákladní vozidlo. Vůz bylo přijat velkou většinou profesionálů, kteří při své práci dojíždějí za zákazníky, aby jim nabídli své zboží či služby. Vystavený model, poštovní vůz, sloužil k převozu poštovních zásilek a k jejich distribuci. Ulehčoval každodenní život jak pracovníkům pošty, tak i příjemcům zásilek díky bezpečnému krytému výdejnímu pultu. 

Renault Type AG1 – 1910

Typ AG1 byl jednoduchý a robustní vůz umožňující převoz pasažérů, kteří mohli za pěkného počasí z kabiny vozu pozorovat okolí díky inovativní stahovací střeše. V roce 1914 byl Typ AG1 překřtěn na „taxi de la Marne“, protože se využíval v protiválečném odboji pro převoz vojáků na marnskou frontu. Typ AG1 měl snadné ovládání a byl praktický na údržbu a speciálně vyvinutý pro potřeby flotily. Bezpochyby přispěl k mezinárodnímu úspěchu značky Renault.

Renault Type KJ1 – 1923

Po těžkém období první světové války a protiválečného odboje bylo nezbytné reagovat na nové potřeby obyvatelstva. Typ KJ1 přispěl k demokratizaci automobilu ve dvacátých letech. Byl prvním modelem této řady a výrobci se podařilo spojit technické parametry vysoké kvality (elektrický startér, rychlostní skříň se třemi rychlostními stupni…) s dostupností vozu širším vrstvám. Model byl nabízen v různých provedeních: třímístná verze tzv. „trojlístek“, sedan s uzavřenou karosérií, kabriolet či torpédo. Uspokojil tak širokou škálu klientů a přitom zůstal finančně dostupným.

Renault Type PR – 1927

Na půli cesty mezi velkým nákladním vozem a vozem užitkovým vznikl model Renault Typ PR. Jednalo se o první lehký autobus se sedadly pro deset cestujících. Tento malý autobus byl nejčastěji využíván jako kyvadlový spoj pro turisty a lázeňské hosty cestující železnicí, aby zajistil jejich dopravu z hotelu na nádraží a naopak. Tento model tak přispěl k lepší mobilitě obyvatelstva v době, kdy možnost vlastnit vůz byla stále omezená. Jeho maximální rychlost byla 65 km za hodinu.

Vivastella – 1929

Začátkem 30. let se koncovka „Stella“ používala pro označení provedení výrobků ve vysoké kvalitě. Vivastella byla výjimečným automobilem. Klasicistní linie jeho karoserie a diskrétnost okouzlila zejména rodící se buržoazii a vysoké hodnostáře. Vůz bylo možné upravit pro přepravu až sedmi osob. Interiér byl vybaven zdobným sametovým obložením a kvalitními potahy a nabízel tak cestujícím vysoký komfort. Tento elegantní a slavný automobil, jehož symbolem se stala pěticípá hvězda umístěná na horní části masky chladiče, byl nejluxusnějším šestiválcem značky Renault. 

Juvaquatre – 1937

Juvaquatre byl prvním automobilem firmy Renault s celoocelovou karoserií. První model tohoto elegantního a moderního vozu, jež byl uveden na trh, byl čtyřdveřový sedan. Tuto verzi oceňovaly zejména rodiny s nižšími příjmy, do vozu se totiž snadno usadí 5 lidí a dokonce si mohou pohodlně natáhnout nohy! Po druhé světové válce se Juvaquatre vyvíjel směrem k užitkovým vozům. Používal se ve veřejných službách a sloužil zejména obchodníkům a také řemeslníkům. Vůz měl nízkou spotřebu a byl snadno ovladatelný, díky čemuž bylo jeho řízení jednoduché a příjemné. Obchodníci tak mohli zdolávat v pohodlí i dlouhé vzdálenosti a zásobovat své klienty. 

4 CV – 1947

Poválečná éra je obdobím, kdy se Francie musí vzpamatovat po událostech druhé světové války. V tomto kontextu je model 4CV chápán jako automobil svobody. Byl kladně přijat dělníky, obchodníky, sportovci, zkrátka širokou veřejností napříč všemi generacemi. Reklamní heslo „4 dveře, 4 místa, 4 koně“ přesně vystihuje skutečnost, proč bylo auto tak populární: rovná podlaha a motor umístěný vzadu činily vůz neobyčejně prostorným. Model byl jednoduchý a líbivý a přispěl k demokratizaci automobilu v poválečném období. Také zásluhou rychlého procesu industrializace se vozu prodalo více než milion kusů. 4CV se stal součástí národního automobilového dědictví Francie.  

Colorale – 1950

Model Colorale je bezpochyby první SUV automobilky Renault a první historické SUV moderní automobilové historie. Byl to robustní, prostorný a funkční vůz, který zvládl jízdu v každém terénu a sloužil řemeslníkům, obchodníkům a zemědělcům. Jeho vyvýšený podvozek a sklopný schodek ulehčovaly nakládání zboží. Aby splnil požadavky zákazníků v závislosti na jejich potřebách, byl vůz dostupný v několika verzích: Prairie, taxi, dodávka, pick-up či plošina s mobilní plachtou. 

Estafette – 1959

Estafette byl první model Renaultu s předním náhonem. Nakládání a vykládání zboží bylo u tohoto užitkového modelu ulehčeno díky bočním posuvným dveřím a rovné ložné ploše. Absence přední kapoty umožňovala mimo jiné lepší výhled, a tudíž i zvyšovala bezpečnost jízdy. Vůz byl dostupný ve více verzích, aby se přizpůsobil různé klientele, od zmrzlináře po cestovatele, upravený jako campingový vůz. 

Renault 4 – 1961

Renault 4 je nástupcem proslulého modelu 4CV. Je vybaven rovnou podlahou, sklopnou zadní sedačkou a pátými dveřmi, což z něj činí obratné víceúčelové vozidlo. Na vozovce měl skvělou stabilitu a byl také nazýván jako „vozidlo blue-jean“. Jeho údržba byla jednoduchá díky omezení počtu mazacích míst a uzavřenému okruhu chlazení. Renault 4 zaznamenal světový úspěch a ve své době byl víceúčelovým a dostupných vozem splňujícím potřeby zákazníků. 

Renault 8 Gordini – 1964

Amédée Gordini upravil motor „Major“ o 1108 cm3, s výkonem padesát koní na mechanismus mnohem výkonnější. Vybavil ho hlavou se spalovacími hemisférickými komorami, zásobování palivem zajišťovaly dva dvojité karburátory, čímž se výkon zvýšil na 95 koní. Vůz byl poprvé představen na pařížském autosalonu v říjnu 1964. „La Gorde“ – v modrém provedení s bílými pruhy si zamilovali zejména milovníci automobilových sportů. Ve stejném roce se také konal první ročník závodu „Coupe Gordini“, jenž přispěl k šíření mýtu a, podpořen působivými výsledky, potvrdil kvality vozu. Renault Gordini přispěl k demokratizaci automobilového sportu.  

Renault 16 – 1965

Model Renault 16 přinesl klientům spoustu inovací. Díky pérování závěsu kol byl automobil velmi pohodlný pro dlouhé trasy, mimo to disponoval velkým úložným prostorem kufru, což vyhovovalo zejména rodinám. Kromě odvážné konstrukce tohoto hatchbacku - Renault 16 je prvním vozem s rovnou zadní částí vozu a se zadními dveřmi - klienti oceňují i přídavné prvky vysoké kvality jako elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání dveří nebo automatickou převodovku. Nikoho neudivilo, že se vůz umístil na prvním místě v anketě Auto roku 1965.

Renault 5 – 1972

Renault 5, víceúčelový automobil v pravém slova smyslu, se skvěle hodil do města i na vesnici. Byl moderní a osobitý a pomohl šíření automobilu mezi mladé lidi. Vůz byl praktický a bezpečný a často se používal jako druhé vozidlo v domácnosti. Na trh byl uveden v mnoha úpravách jak ve Francii, tak v zahraničí, a mnoho klientů bylo tímto „superautem“ doslova okouzleno. 

Renault 30 – 1975

Představení modelu Renault 30 na ženevském autosalonu v roce 1975 bylo opravdovou technologickou událostí. Jedná se o první automobil s předním pohonem s masovým využitím na trhu vybavený motorem V6, posilovačem řízení a pátými dveřmi. Přizpůsobil se také požadavkům na bezpečnost jízdy použitím průkopnických řešení: struktura karoserie byla speciálně navržena tak, aby chránila cestující při nejběžnějších typech nárazů, přední a zadní část karoserie byly navrženy tak, aby absorbovaly energii vzniklou nárazem pomocí progresivní deformace. Vystavený model, Renault 30TX, je vybaven mnoha dalšími nadstandardními prvky: sametovým čalouněním sedaček, volantem pokrytým pravou kůží, centrálním zamykáním včetně zadních dveří a dvířek palivové nádrže, dálkovým ovládáním dveří, elektronickým regulátorem se dvěma funkcemi (Normalur) – omezovačem rychlosti nebo tempomatem. 

Renault 9 – 1981

Předvedením modelu Renault 9 na frankfurtském autosalonu v roce 1981 Renault doplnil svou nabídku v základním segmentu evropského trhu. Model byl určen pro klientelu, která hledala víceúčelové či rodinné auto s nízkými náklady na provoz. S příchodem Renaultu 9 zahajuje společnost opravdovou expanzi na světový trh. Vůz, který byl původně koncipován pro evropský trh, se díky svým kvalitám a ekonomickému provozu setkává s mezinárodním úspěchem na pozadí druhé ropné krize. R9 se vyrábí ve všech částech zeměkoule včetně Spojených států, kde se na trh dodává pod značkou Renault Alliance. Renault 9 byl v roce 1982 zvolen porotou složenou z 52 evropských žurnalistů automobilem roku.  

Espace – 1984

V roce 1984 zahájil Renault inovativní segment vozidel: minivany. Byla to zcela nová koncepce, navržená tak, aby "žila společně" a stala se symbolem vozů používaných k rekreaci. Model Espace byl modulární k dokonalosti díky odnímatelným a zaměnitelným individuálním křeslům a umožnil skutečné společné cestování. Vysoká poloha řidiče, plochá podlaha a prostorný interiér zajišťují zcela nový komfort jízdy. Díky společnosti Espace Renault předstoupil sny zákazníků cestovat pohodlně. S úspěchem této koncepce jej Renault představil i další své kompaktní automobily, jako je Scénic a Twingo.

Twingo – 1992

Tento kompaktní jednoprostorový vůz dobyl v roce 1992 sympatie veřejnosti díky svému neotřelému vzhledu a postavil na hlavu zažité zákonitosti koncepce automobilů. Zadní posuvná sedačka nabízí velký vnitřní prostor. Twingo je hravé a praktické, a přitom zůstává přitažlivé a barevné. Koncept je inovativní a jednoduchý zároveň: jeden model, jedna motorizace, jedna cena a spousta živých barev. 

Scénic – 1996

Scénic, první kompaktní jednoprostorový vůz v automobilové historii, se stal po svém uvedení na trh v roce 1996 oblíbeným zejména u početnějších rodin. Po několik let se u francouzských zákazníků držel na předních příčkách popularity. Ti obdivovali variabilitu interiéru, úložné prostory a příjemný prožitek z jízdy v tomto automobilu „pro život“. Uvedením modelu Scénic se stal Renault hlavním iniciátorem nového segmentu, který na evropském trhu nebude možno opomíjet.