Vzpomínky na 4L: Francouzský umělec Greg odhaluje 14 exkluzivních ilustrací

Sledujte zpět v čase úspěchy vozu 4L na 14 výtvorech francouzského ilustrátora Grega.

Ilustrace Grega – Renault 4 – Haute Couture

Renault 4L „Haute Couture“ – 1963

Pro kampaň „Elle prend le volant!“ (Ona řídí) byla stovka vozů R4 Super oděna do stylu „Haute Couture“: černé pozadí vyzdobené vzorem zlatých spletených palmových listů či kostkovaným vzorem na dveřích a zadním víku zavazadlového prostoru, chromované ozdobné kryty středů kol a připomínka stejného motivu na výstupech vzduchu v kabině.

Během této kampaně si mohlo 6 000 řidiček na 48 hodin vyzkoušet, jaké je to řídit vůz R4 Super, aby samy zjistily, jak snadno se s ním jezdí a jak je pohodlné, kolik prostoru nabízí, jak skvělý je z něj výhled, a jak rychle jezdí! 

Každá řidička poskytla svůj názor, pozorování nebo návrhy, aby tak pomohly zavést ideální profil vozu pro tuto dobu.

Ilustrace Grega - Renault 4 - Plein Air

Renault 4L „Plein Air“ – 1969

Vůz pro volný čas navržený spíše pro jízdu na pláži než na silniciRenault 4 Plein Air byl představen v květnu 1968 a vyrobilo se jej velmi malémnožství. Jeho výroba skončila v dubnu 1970.

 

Jednalo se o kabriolet vyráběný společností Sinpar, která již byla známá svými přestavbami vozů s pohonem 4 kol.

 

V přední části se jedná o klasický vůz 4L, přičemž rám čelního skla byl přizpůsoben pro usazení a ukotvení plátěné stahovací střechy. Zadní víko zavazadlového prostoru je z poloviny odřezáno, a je zanechána pouze spodní část. Boky, dveře a střecha byly odstraněny a karoserie je na bocích zesílena.

Ilustrace Grega – Renault 4 – Cross

Renault 4L „Cross“ – 1981

V roce 1974 značka Renault zintenzivnila své reklamní kampaně zahájením soutěže Renault Cross Elf Coupe de France, ve spolupráci se specializovaným časopisem „Champion“.

Tato disciplína má být co nejekonomičtější a mohou se účastnit pouze vozy Renault 4 s originálním čtyřválcovým motorem o objemu 845 cm3, s výjimkou úpravy výfukového systému Devil.


Vůz Renault 4 Cross byl vybaven čtyřstupňovou manuální převodovkou a bubnovým brzdovým systémem na všech čtyřech kolech, aby zvládl závodění.

La Coupe se hromadně účastnili řidiči díky nízkým přihlašovacím poplatkům a vidině peněžní výhry a vozu Renault 5 Coupé!

V roce 1981 se stal mistrem Michel Duvernay!

Ilustrace Grega – Renault 4 Sixties

Renault 4, „Šedesátky“ – 1985

Sixties (Šedesátky) byla limitovaná edice vozu vyráběná jako pocta 60. létům. Vyráběl se ve třech barvách (červené, žluté nebo modré) a jeho produkce byla omezena na 2 000 kusů.

 

Stál na základech modelu GTL, lišil se však dvěma atermickými střešními okny a tříbarevným textilním čalouněním kombinovaným s černou koženkou.

 

Čelní maska, nárazníky, kliky dveří a zpětná zrcátka,to vše je v matné černé barvě.

Ilustrace Grega – Renault 4 Darty

Renault 4 F4 „Darty“ – 1986

Tato dodávka s přípustným zatížením 300 kg, téměř 2 m3 objemu, zavěšením zadních kol se zesílenými torzními tyčemi, prosklenými zadními dveřmi, které se otevírají zprava doleva, aby usnadnily nakládání z chodníku, byla skvěle vybavena!

Vůz se vyznačoval nastavitelným a odnímatelným klenutým panelem, který se rozprostíral po celé šířce střechy a umožňoval nakládat objemné předměty shora...včetně žirafy, pokud věříte reklamám!

Tento střešní kryt, který vyráběla exkluzivně značka Renault, známý jako „girafon“ (žirafa), se používal u malých užitkových vozů Express vyráběných v 80. a 90. letech. 


Na všech 5 kontinentech nese tato dodávka Renault 4 hrdě barvy  bezpočtu profesionálů, obchodníků, vládních agentur a velkých značek.

 

Ilustrace Grega – Renault 4 – 4L Trophy

Renault 4 „4L Trophy™“ – 2020

Vůz Renault 4 nikdy skutečně nezničíte a mladá generace 21. století to prokázala u 4L Trophy™.

Tato rallye o délce 6000 km se poprvé konala v roce 1998. Své síly změřilo 1 200 juniorských posádek a závod vedl z Paříže do jižního Maroka.

Tento odolný vůz 4L dokázal překonat kamení a písek, zatímco účastníci rallye („trelleurs“) dělali vše, co bylo možné a s využitím všeho, co měli po ruce, aby udrželi své vozy pojízdné, navzdory tisícům kilometrů na tachometru.

I když vozy 4L již za sebou měly mnoho let, stále byly dostatečně spolehlivé, aby každý večer dorazily do dalšího bivakovacího místa.

Jaký jiný model by to dokázal, po 60 letech?

Ilustrace Grega – Renault 4 – Torpedo Sinpar

Renault 4 – „Torpedo SINPAR“ – 1968

Renault 4 4x4 SINPAR (Société Industrielle de Production et d’Adaptation
Rhodanienne) je nepřekonatelný díky svým terénním schopnostem, přičemž si stále zachovává pohodlí a výkon jako u standardních produkčních vozů.

Vysoká světlá výška, nezávislé zavěšení a pohon všech čtyř kol umožňují bezproblémovou a pohodlnou jízdu i na těch nejhorších cestách a v nejtěžším terénu. Jeho konstrukce usnadňuje přestavbu na sedan a také dodávku, aniž by se obětoval využitelný objem.


V létě roku 1964, SINPAR uvedl na trh vůz Torpedo schválený značkou Renault, stále s pohonem všech 4 kol, ale bez střechy, bočních panelů a vybavený sklopným čelním sklem a bočními výřezy pro snadnější nastupování pro 2 osoby.

Nejznámější vůz Torpedo SINPAR pochází z francouzského televizního seriálu „Les Chevaliers du ciel“ (Nebeští rytíři).

 

Ilustrace Grega – Renault 4 – veřejné služby

Renault 4 „Services Publics“

Dodávka, která se objevila v říjnu roku 1961, byla vybavena řadou zajímavých prvků: dovolené zatížení 300 kg, téměř 2 m3 objemu, zavěšení zadních kol se zesílenými torzními tyčemi, prosklené zadní dveře, které se otevírají zprava doleva, aby usnadnily nakládání z chodníku.

Francouzská pošta na něm postavila svůj první vozový park, díky nákladovému prostoru 5,47 m3 a celkové hmotnosti 1050 kg. 
Nemá žádná zadní okénka, zadní dveřní kliky ani zadní sedadla, je nalakován standardní barvou „030“, často nazývanou „Poštovní žlutá“.


Tento vůz si také vybrala francouzská policie „Gendarmerie Nationale“, nejen pro jeho nesporné kvality, ale také proto, že splňoval jejich zásadní kritérium: „Osoba musí být schopna sedět uvnitř i s nasazenou policejní čepicí“.

Od roku 1962 vstoupilo do služeb Gendarmerie Nationale více než 14 500 vozů Renault 4, aby sloužily jako hlídkové vozy a motorizované spojky nebo jednoduše jako vozy druhé brigády.

Ilustrace Grega – Renault 4 – e-Plein Air

Renault 4 „e-Plein Air“ – 2019

Tento jedinečný model je výsledkem spolupráce mezi Renault Classic a Melun Rétro Passion, specializovanou firmou na vozy Renault 4, v rámci Epoqu'Auto show, kde jsou vystaveny nejoblíbenější elektromobily.

„Proč by ikonický vůz Renault 4 nemohl být součástí tohoto hnutí?“

Tento vůz 4L postavený na zkrácené platformě JP4 byl také hravou verzí evokující vůz Plein Air a s modernizovaným vzhledem Renault. Je vybaven elektrickými komponenty vozu Twizy a dosahuje maximální rychlosti přibližně 85 km/h.

Ilustrace Grega – Renault 4 – Rallye Dakar

Renault 4 „Rallye Dakar™“ – 1980

V roce 1969 při pokusu vytvořit rekord jízdy z Kapského města do Alžíru (rekord byl vytvořen v roce 1971 ve voze Renault 12 Gordini), podnikli bratři Marreauovi průzkumnou cestu přes Saharu ve voze Renault 4.

 

O několik let později se ocitli za volantem Renault 4 na startovní čáře zbrusu nového typu rallye, závodu na několik tisíc kilometrů, který startoval v Paříži a cíl byl v Dakaru.

 

V roce 1980 závod dokončili na 3. pozici na palubě svého vozu Renault 4 poháněném motorem Renault 5 Alpine GR2 a osazeném 140litrovou nádrží.

 

Rally Paříž Dakar™ se stala legendou, bratři Marreauovi hrdiny, a geniální vůz Renault 4 symbolem rallye, v němž mohli amatéři porazit posádky velkých značek.

Ilustrace Grega – Renault 4 – Seventies

Renault 4 „Seventies“ – 1975

Tento vůz „Seventies“ (Sedmdesátky) byl postaven na základech vozu Renault4 GTL .

 

Polepy byly převzaty z modelu Publicis design a karoserii nalakoval narůžovo Renault Classic.

 

Tato dekorace byla navržena pro renovaci Pub Renault(nyní známá jako Atelier Renault) v Champs Elysées v Paříži. Téma pro slavnostní otevření byla reklama..

Ilustrace Grega – Renault 4 – Terre de Feu

Renault 4 „Terre de Feu – Expedice Aljaška“ – 1965

V roce 1965 se čtyři pařížské ženy vydaly na neskutečnou výzvu: ujet 40 000 km z Ushuaie v Ohňové zemi až do Anchorage na Aljašce ve dvou vozech Renault 4, to znamená přejet celý americký kontinent za čtyři a půl měsíce.

Prokázaly odolnost a mrštnost vozu Renault 4, když cestovaly z mysu Horn, přes zasněžené svahy Skalistých hor, přes Andy, Amazonskou džungli i přes solnou poušť v Utahu.

Ilustrace Grega – Renault 4 – Saline 4 fun

Renault 4 „Saline 4 fun“ – 2011

V roce 2011 oslavila značka Renault 50. výročí výroby vozu 4L. Tým oddělení Renault Classic se spojils „Triplettes de Bonneville“, aby společně přivezly dodávku 1983 4Lna slavný „Týden rychlosti“ (Speed Week) na solném jezeře Bonneville v USA.

 

Vůz „Saline4Fun“ postavený na základech dodávky Renault 4 je vybaven extrémně nízkou světlou výškou, výstupem výfuku z předního blatníku... a padákem!

 

Převodovka byla vytvořena na základě Renault 21 Turbo a Renault 25 GTX, a podvozek vybaven speciálními prvky hnacího ústrojí (náboje kol, nápravy, brzdy a zavěšení). Byl vybaven všemi bezpečnostními prvky požadovanými americkým organizátorem, což znamenalo hmotnost přibližně 780 kg.

 

Poháněl jej přeplňovaný motor Renault 5, vyladěný k dosažení výkonu 285 k a namontovaný v přední části vozu, kde byl umístěn původní motor.

 

Vůz Saline4fun vybavený všemi těmito prvky a navíc speciálními závodními pneumatikami Good Year Long Speed Racing, oficiálně dosáhl rekordní rychlosti 237 km/h, což je téměř dvojnásobek jeho sériové rychlosti!

Ilustrace Grega – Renault 4 Clan – Byebye

Renault 4 Clan „Bye Bye“ – 1992

V roce 1992 došlo ke slavnostnímu ukončení výroby vozů Renault 4 v podobě limitované edice.

Renault vytvořil vůz Renault 4 „Bye Bye“, modelovaný firmou „Clan“ a ukončil tuto výrobní řadu použitím každého vozu jako čísla pro konečný odpočet.

Každý z vozů obsahuje speciální palubní desku s očíslovanou destičkou 1 000 až 1.

Illustrations ©greg2021. Kopírování zakázáno.

Renault 4 – 60leté výročí

4L slaví 60leté výročí!

objevte související události
Renault 4 - videa - 60 let

ikonický vůz 4Ls na videu

objevte všech 14 videí