Motoristický sport vetkaný v naší historii

Výzvy nás motivují. Vždy jsme toužili dosáhnout něčeho nového. Již od dob Louise Renaulta je závodění součástí naší historie a kultury.

Od vozu Renault typ A po Renault Megane R.S.

Naše první sportovní úspěchy

Renault Sport – Naše historie

začátky

Již před dávnou dobou si Louis Renault uvědomil důležitost sportovních úspěchů při vývoji image značky. 24. prosince 1898 prokázal jasnou převahu své první inovace: převodovky s přímým převodem. Jeho vůz Typ A Voiturette byl prvním automobilem, který vyjel do strmého kopce v ulici Rue Lepic na Montmartru.

 

Po tomto úspěchu začal Renault závodit v motorsportu a získal řadu vítězství na závodech  Grand Prix. Renault typ K, vybavený prvním motorem navrženým značkou Renault, se výrazně zapsal do historie při rallye Paříž–Vídeň v roce 1902. První světová válka zastavila automobilové soutěže v Evropě, avšak Renault nezůstal mimo motoristický sport nadlouho. Renault se vrátil na výsluní ve 20. letech minulého století s působivým vozem Renault 40CV. Vítězství v Rallye Monte Carlo v roce 1925 mu zajistilo slávu, když překonal mnoho rychlostních rekordů té doby.

Renault Sport - Renault Gordini na závodní dráze

příchod Gordiniho

V roce 1958 Renault jmenoval do pozice vedoucího divize motoristického sportu italského konstruktéra Amédée Gordiniho. Zrodil se legendární Renault 8 Gordini. Stal se symbolem úspěchu pro celou generaci řidičů. Jeho obrovská obliba vedla v roce 1966 k vytvoření závodní série Renault 8 Gordini Cup, vůbec prvního značkového šampionátu v historii.

 

V červenci 1970 vedlo uvedení vozu Renault 12 Gordini ke vzniku 'Dne G', kdy se na okruhu Paul Ricard sešli majitelé vozů Gordini. Duch této události přetrvává i v dnešní době ve Světové sérii Renault. Zároveň debutovala Formule Renault s prvními vozy vybavenými motorem Renault 12 Gordini. Francie pořádala své první mistrovství Formule Renault v roce 1971.

Renault Sport - Alpine A110

čas Alpine

V roce 1973 se Renault stal většinovým akcionářem Alpine, malého francouzského výrobce, jehož zakladatelem byl Jean Rédélé, s nímž tato značka spolupracovala již mnoho let. Rok 1973 se ukázal být znamenitým rokem pro tuto značku, protože Alpine A110 „Berlinette“ vyhrál vůbec první šampionát mistrovství světa v rallye.

Renault a prestižní soutěž

Naše historie ve Formuli 1.

Renault F1

naše první krůčky ve Formuli 1

Naše historie motoristického sportu se začala psát s příchodem Amédée Gordiniho, který stál za zrodem ikonického modelu 8 Gordini. Renault vybudoval továrnu ve městě Viry‑Châtillon, aby zde realizoval jeho výtvory. Díky Gordinimu se Renault jako první soustředil na šestiválcový motor o objemu 2 litry, který byl odhalen v lednu 1973. Ukázal se být velmi konkurenceschopný v evropském mistrovství dvoulitrových sportovních vozů. Podpořen tímto úspěchem se Renault zapojil do světového šampionátu FIA sportovních vozů a vytvořil přeplňovanou verzi motoru.

 

Renault Sport byl oficiálně založen v roce 1976, kdy byl spuštěn soutěžní program jednomístných vozů: Formule 2, Le Mans a poté Formule 1 v roce 1977. Renault začal ve Formuli 1 jako tovární tým. Zatímco jeho konkurenti používali atmosférické motory bez přeplňování, Renault představil motor V6 s turbodmychadlem. Ve stejnou dobu Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud vyhráli v roce 1978 závod 24 hodin Le Mans ve svém voze Alpine-Renault A442B, poháněným přeplňovaným motorem Renault V6. Značka s diamantem ve znaku získala své první vítězství ve Formuli 1 v roce 1979, při Velké ceně Francie s Jean-Pierre Jabouillem za volantem vozu RS10.

 

Počátkem 80. let 20. století Renault vyhrál 15 Velkých cen a v roce 1983 se Alain Prost celkově umístil na druhém místě mistrovství světa. V roce 1985 Renault ukončil své působení ve Formuli 1 a uzavřel tak první kapitolu jako tovární tým.

Zastávka v boxech Renault Sport Formule 1

návrat

Renault se vrátil do Formule 1 v roce 2000, když koupil tým Benetton, přičemž k oficiálnímu přejmenování na Renault F1 Team došlo v roce 2002.

 

Vzestup týmu Renault F1 Team je spojen se jménem Fernando Alonso, který v roce 2005 a 2006 dvakrát po sobě vyhrál mistrovský titul mezi jezdci. Tento nový tým také ve stejném období vyhrál dva tituly poháru konstruktérů.

 

V roce 2011 se chtěl Renault soustředit na své aktivity v oblasti dodavatele motorů pro další týmy. Renault F1 Team byl prodán společnosti Genii Capital. Motory Renault se poté dostaly k týmu Red Bull Racing, který v letech 2010 až 2013 získal 4 tituly mezi konstruktéry. Sebastian Vettel se zapsal do knihy rekordů tím, že se stal nejmladším čtyřnásobným šampionem v historii Formule 1.

Renault Sport – vůz Formule 1, R.S. 19

bouřlivý vývoj značky Renault v roce 2020

Po opětovném etablování se jako tovární tým v roce 2016, jsme získali několik pódií, svedli několik nádherných bitev a předvedli skvělé výkony.

 

Jsme na špici v inovacích jak na závodní dráze, tak na silnici; využili jsme naše zkušenosti z motoristického sportu i z oblasti elektromobilů, abychom ve spolupráci s našim týmy Renault F1 vyvinuli inovativní a exkluzivní hybridní technologii: Renault E-Tech.

Alt Image C29

nová identita

V roce 2021 se pod vlajku Alpine spojily vozy Alpine, Renault Sport a Renault Sport Racing, aby představily značku vyhrazenou inovativním, autentickým a exkluzivním vozům Groupe Renault pro motorsport. Značka Alpine, která je již proslavená ve vytrvalostních závodech a rallye, odhalila svou novou identitu v roce 2021: Alpine F1 Team.

 

Díky naší hybridní technologii Renault E-TECH jsme se stali exkluzivním výrobcem motorů pro tento tým, který těží z naší vynalézavosti a jedinečných zkušeností s hybridními pohonnými jednotkami.

Renault Sport je také...

Série Renault Sport

Série Renault Sport

vášeň pro motoristický sport

rozjeďte závod
Technologické inovace

technologické inovace: ze závodní dráhy na silnici

závodění: naše inspirace pro vaše potěšení z jízdy!

naše technologie R.S.